czwartek, 31 lipca 2008

UKIYO - TEIKA

Mandala Performance Festival 2008

UKIYO-TEIKA

reżyseria, koncepcja przestrzeni, taniec butoh

Sylwia Hanff & Tomasz Bazan


Ukiyo to projekt radykalnie eksplorujący i eksploatujący energię Hokotai – „chodzącego ciała” i kroku Pustki oraz koncepcję ‘przepływającego świata’ jako stanu umysłu. Teika to jeden z najpiękniejszych i najbardziej znanych dramatów japońskiego teatru No. To wielopoziomowa konstrukcja o nieszczęśliwej miłości dwójki kochanków: poety Teiki i córki cesarza Sokushi. Spektakl-instalacja jest otwartą formą w której widz samodzielnie porusza się i wybiera czas i miejsce obcowania z formą widowiska. Ukiyo-Teika jest formą drogi, którą przebyć musi każdy z nas osobno, nadając samodzielnie napotkanym obrazom znaczenie.

TANIEC BUTOH - kontrkulturowa forma teatru tańca, która narodziła się w Japonii Nazywany "Ankoku butoh" - tańcem ciemności, odwołuje się do ekspresjonizmu i koncepcji teatru okrucieństwa Antonin'a Artaud'a oraz starych obrzędów. Sam w sobie jest rytuałem eksplorującym mroki nieświadomości. Z premedytacją ukazuje zakazane dotąd obszary życia. Nie opiera się on na żadnej technice, a zamiast choreografii czy pozycji tanecznej proponuje "totalną obecność", osiąganą dzięki przyjęciu przez tancerza szczególnej psychofizycznej postawy określanej pojęciem butoh-body (jap. butoh-tai). Nie oznacza ono fizycznego ciała, ale stan umysłu, czy raczej jedność ciało-umysł. Stan ten jest przekroczeniem dualizmu przedmiot-podmiot, świadomość-nieświadomość.

Sylwia Hanff - mgr filozofii, tancerka butoh; butoh uczyła się u największych mistrzów: Ko Murobushi, DaisukeYashimoto, Carlotta Ikeda, Atsushi Takenouchi, Kan Katsura, Tadashi Endo; posiada rekomendacje tancerzy butoh: Atsushiego Takenouchi, Kana Katsury, Gabrielli Daris; instruktorka improwizacji tańca i symboliki ciała, nauczycielka yogi kundalini; była aktorka Warszawskiego Teatru Pantomimy, Studia Mimów Stefana Niedziałkowskiego, współpracuje m.in. z Teatrem Narodowym i Operą Narodową, teatrami ulicznymi i ruchu; od 10 lat praktykuje różne formy medytacji.

Tomasz Bazan - tancerz, choreograf; od wielu lat zgłębia rożne style wschodnich stuk walki, młodszy asystent choreografa Milli Sodrić w Phoenix Sathor Theatre, współpracował z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych Gardzienice, członek Stowarzyszenia Teatralnego Chorea, od 2004 roku prowadzi swój własny Ośrodek Teatralny przy Centrum Kultury w Lublinie realizując program poszukiwania nowej płaszczyzny teatru. Studiował rok malarstwo na Uniwersytecie Rzeszowskim i współpracował z Jeanem Marco, francuskim malarzem i scenografem. Ukończył Kulturoznawstwo na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej o specjalizacji krytyka i animacja dzieł sztuki.

www.limenbutoh.net www.maat.cho.pl

Brak komentarzy: